Tips

Soorten banden en krachten

Soorten banden
Er zijn diverse soorten banden; de diagonaalband , radiaalband en de diagonaal-gordelband.

Het verschil tussen deze banden wordt veroorzaakt door de manier waarop de band wordt geproduceerd (hoe het rubber om het karkas wordt gehecht). Het karkas is de basis van een autoband en bestaat uit meerdere lagen (meestal) kunststof dat op een speciale manier is geweven. De lagen bepalen het draagvermogen, dus hoe meer lagen, des te groter is het draagvermogen. De samenstelling van het rubber en de toevoegingen worden door de verschillende fabrikanten geheim gehouden.

Eigenlijk is de diagonaal band de moederband van alle banden. Sinds de introductie in de jaren 40 is de radiaalband eigenlijk de standaardband geworden in de auto-industrie. De diagonaalband wordt nu nog maar zelden gebruikt en de diagonaal-gordelband wordt eigenlijk alleen nog maar gebruikt bij motorfietsen, als minireserveband, bij Amerikaanse auto’s en terreinauto’s.

Krachten
Tijdens het versnellen, remmen, bij het nemen van bochten en het rijden met hoge snelheid werken krachten op de band in die hem proberen te vervormen. Daardoor verminderen de prestaties van de band.

Bij een diagonaalband is het karkas opgebouwd uit meerdere lagen, die kruislings op de rijrichting liggen. De krachten die bij het rijden ontstaan, zorgen voor wrijving tussen de diagonaal over elkaar geplaatste lagen waardoor de band sneller slijt en het karkas minder stevig wordt. Een diagonaalband met gordels wordt wel een gordelband genoemd.
Bij een radiaalband plaatst men de kunststofvezels haaks op de rijrichting waardoor de band beter weerstand biedt aan de middelpuntvliedende kracht. Omdat de lagen niet over elkaar schuiven is er tevens minder warmteontwikkeling. Het nadeel van de radiaalband is dat de zijkant van de banden slapper worden. Het voordeel is dat er meer stabiliteit is.
Gezien de verschillende eigenschappen van banden is niet iedere combinatie mogelijk. Als je verschillende soorten banden wil gebruiken, gebruik dan de ouderwetse (diagonaalbanden) voor en altijd radiaal achter. Gebruik wel banen met de juiste maat en dezelfde snelheidscategorie.

Previous post

Tips voor een goed gebruik van de autoband

Next post

Luchtdruk en werking van een autoband

Redactie autoband.nl

Redactie autoband.nl

Redactie van autoband bestaat uit een groep van autobanden experts.

No Comment

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *